In de huidige concurrentie op het internet is het essentieel om op te vallen en unieke en bijna geheime strategieën toe te passen. Binnen SEO-positionering zijn er meerdere manieren om een ??website te schalen in organische zoekresultaten (SERP). Een daarvan is door linkbuilding.
Het ontvangen van dit soort links, ook wel backlinks genoemd, is erg belangrijk. Omdat Google ze interpreteert als een teken dat jouw inhoud relevant is en helpt om jouw site in concurrerende categorieën te positioneren.
Waarom is linkbuilding een geheim?
In tegenstelling tot On-Page SEO, is linkbuilding een positioneringstechniek van Google van Off-Page SEO. Hierbij is het werk onzichtbaar voor het publiek dat op internet surft. Het kan alleen worden gewaardeerd door middel van SEO-analysetools. Omdat dit lastig te interpreteren is, kun je ook je SEO uitbesteden.
Zoekmachines bepalen de volgorde waarin ze hun resultaten weergeven (SERP) op basis van de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van de pagina. Een manier om deze concepten te meten, is door de referenties van een site te analyseren, dat wil zeggen de backlinks van andere domeinen.
Backlinks
Backlinks vertegenwoordigen een soort vertrouwensstemming van andere sites waarnaar ze linken. Alsof ze zeggen "deze website heeft zeer relevante informatie over het onderwerp, ga eens kijken".
Deze "stemmen", wanneer ze afkomstig zijn van pagina's met een hoge beoordeling, geven een grotere domeinautoriteit aan de bestemmingswebsite. Wat volgens Ahrefs wordt gedefinieerd als de "kracht" van een domein.
Tools
Er zijn verschillende indices gemaakt door meerdere tools die deze waarde berekenen, die wordt geëvalueerd op een schaal van 0 tot 100. De meest voorkomende zijn de MOZ Domain Authority (DA), de Ahrefs Domain Rating (DR) en de Authority Score (AS) van SEMrush.
Het belang van deze strategie om jouw positie in concurrerende zoekwoorden te verbeteren.
Zoekwoorden
De zoekwoorden waarnaar het meest wordt gezocht door internetgebruikers zijn meestal de meest concurrerende. Je kunt daarom ook de hulp inroepen van Seeders, die online marketing in Zwolle doet.
In een zeer kleine niche hoeft het zoekvolume voor het zoekwoord echter niet noodzakelijkerwijs hoog te zijn om als concurrerend te worden beschouwd. Om hun mate van concurrentievermogen te beoordelen, moet je kijken naar:
• Zoekvolume. Dit kan worden gecategoriseerd op zoekintervallen per maand. Als algemene regel geldt dat een laag volume 10 tot 100 maandelijkse zoekopdrachten is en afhankelijk van de categorie kan dit 100 tot 1000 zijn, een gemiddeld volume wordt beschouwd van 1.000 tot 10.000 en zeer hoog is 100.000 en hoger.
• Het aantal concurrenten kan worden onderzocht door naar de eerste resultaten in de SERP's te kijken en analysetools te gebruiken die het type SEO dat ze doen evalueren. Dit om een ??strategie voor linkbuilding te bedenken om ze te overwinnen.
• Een andere indicator van het concurrentieniveau is de prijs die adverteerders betalen om op de topposities te verschijnen, ook wel bekend als Cost Per Click (CPC).